söndag 4 oktober 2009

Den helige Mikaels dag

Det är höst! Idag vill man inte vara ute
det är kallt och blåsigt dessutom regnar det lite.
Men i missionshusets fönster lyser
det välkomnande. Bänkarna fylls på av människor som kommit för att dela gudtjänstgemenskapen.
Vaktmästarna står i dörren och hälsar välkommen
och ser till att alla får en sångbok. ~~~~~~~~
Idag var temat "Änglarna"
Detta med änglar tycker jag är lite mystiskt.
Finns det änglar?
Vad är i så fall en ängel?
Kan man se änglar?
Blir man en ängel när man dör?
Varför har änglarna alltid kvinnoansikten på bilder?
Ja, frågorna är många.......
~~~~~~~~
Men jag tror att det finns änglar eftersom
det står så mycket om änglar i bibeln.
När det hände stora saker var det ofta
en ängel med.
Och visst är det skönt att få tro på
änglavakt.

Sven-Erik Sundström sa i alla fall så här:
"Änglarna tillhör andevärlden
men du och jag kan utföra änglagärningar"
Kören sjöng för oss idag.
När jag satt där i bänken och lyssnade
så tänkte jag: Varför sjunger inte kören oftare.
De sjunger ju så bra!
Så blev det ju självklart kyrkkaffe
med trevlig samvaro.

Inga kommentarer: