söndag 3 april 2011

Livets bröd

Idag var vår gudstjänst sammanlyst med
Broängskyrkan i Kristinehamn.
Vår pastor, Sven-Erik Sundström, predikade
och kören Himlagott, från Broängskyrkan, sjöng.
Riktigt trevligt var det att få fira gudstjänst
tillsamman med alla kända och okända människor.
När man tillhör en liten landsbygdsförsamling
så känner man ju för det mesta alla som deltar
i våra samlingar. Det kan ju kännas lugnt och
tryggt men det är ju spännande och stimulerande
att få träffa och se nya människor.
Dagens tema var: Livets bröd.
Mina tankar går till ett TV-inslag jag såg
nån gång under förra veckan.
En man som kallades "Surdegskungen"
berättade om detta hantverk att göra sin egen
surdeg för att sedan baka surdegsbröd.
Denna surdeg kunde sedan förvaras i en burk i
kylskåpet och leva i år efter år, efter år..........
Men....för att den skulle överleva är den tvungen
att matas en gång i veckan(tror det var med mjöl).
Tillbaka till Livets bröd.....
det bröd som vi behöver för att må bra.
Matar vi den surdegen?
Vad matar vi den med?
I sin predikan pratade Sven-Erik om
"Du blir vad du äter".
Vill vi smaka på Livets bröd måste vi ge oss
tid och tillfälle att ta emot det som erbjuds oss.
Det bröd som Jesus bjuder oss om och om igen
och som aldrig tar slut.
För mig är gudstjänststunden ett sådant tillfälle
då jag får nytt tillskott till min surdeg.
Sitta ner i lugn och ro, lovsång, bön, predikan,
träffa vänner och bekanta.
Jesus sade:
Jag är livets bröd.
Den som kommer till mig
skall aldrig hungra, och den
som tror på mig skall aldrig
någonsin törsta.

Inga kommentarer: