lördag 19 december 2009

Bereden väg för Herran....

Så här dagarna före jul förbereder vi vårt
julfirande, var och en på sitt vis.
Julfirandet som kommer sig av Jesu födelse.
Bereden väg för Herran......
"Bereder vi väg " genom att städa, laga mat
och köpa julklappar?
Ja, kanske....bara inte det blir det viktigaste för oss.
Hörde idag en berättelse:
I en liten stad skulle en känd predikant komma på besök.
En grupp från den lokala församlingen
tog emot på stationen, där ibland Robert,
en ung man som jobbade på vägverket.
När predikanten hälsar på Robert säjer han
till ynglingen: "jaså du är också med på vägen"
Robert som blir förvånad över att predikanten
vet vad han jobbar med svarar
" ja, det är jag som kör väghyveln"'
Bereden väg för Herran........
Precis som Robert ska vi göra vägen "farbar"
jämna till marken och röja hinder ur vägen
så att människorna runt oss når fram till
"Herran" och kan lära känna honom.
I kväll var jag på julkonsert i Visnums kyrka.
En ekumenisk samling där kyrkokörerna
från Visnums Kil, Visnum, Björneborg
och Rudskoga bjöd på ett vackert och
stämningsfullt program.
Det finns ju så många fina julsånger men jag
har två favoriter(minst) en av dom fick
jag höra ikväll, Stilla natt.
En gammal julsång som sjungs världen över.
Det andra är en nyare men har nog kommit
för att stanna. Koppången, text av Py Bäckman
och musik,Per-Erik Moreaus.
Hoppas, hoppas att jag får höra den på julnatten
i Vike missionshus.
Här kan du lyssna på Koppången med Helene Sjöholm.

Inga kommentarer: