måndag 7 december 2009

Kongo Brazzaville

När jag var liten gick jag på söndagsskola,
det gjorde nästan alla barn på den tiden.
Varje söndag fick jag med mig en peng till kollekt.
Vi stod i kö för att stoppa i pengen i sparbössan
och se negerpojken(ja det hette så på den tiden)nicka.
Vi visste att pengarna skulle skickas till de fattiga
barnen som inte hade mat och kläder.
Nån gång kom det någon missionär som berättade
om sitt arbete låååångt borta i Kongo.
~~~~~~
I år är det 100 år sedan Svenska Missionsförbundet
skickade ut sin första missionär, Johan Hammar, till byn Manga.
Detta firades i Kongo Brazzaville i september.
En grupp på Svenska missionskyrkan reste dit
och var med på dessa festligheter.
Två av dom var Linnea och Göran Kihlström.
Igår fick vi följa deras resa via blider, film och berättande.
Det kändes riktigt häftigt faktikt att ha två
kompisar som varit där i Kongo, som för oss
söndagsskolbarn var lika främmande som
en annan planet.
Att få höra berättas om skolor, sjukhus m.m.
som vuxit upp tack vare alla offrade slantar.
Och även de som jag och alla andra stoppat
i den nickande negerpojken.
Vi gjorde vår insamling till "yttre missionen"
och precis som i Kongo Brazzaville samlade
vi det i en hink.
Sven-Erik och Linnea ber för dessa pengar
att de skall komma till bästa användning.
Till rytmen av trummor sjöng vi
"Se jag vill bära ditt budskap Herre..."
Den sången skrevs av en man som bodde en
liten bit från den plats där den stora
jubeleumshögtiden hölls.
~~~~~~~
Än idag behövs mycket pengar för det är
det materiella som saknas.
Evangeliet har de förvaltst bättre än vi här
hemma i Sverige. Där växer församlingarna
dag för dag medan det här hemma minskar.

Inga kommentarer: