måndag 14 december 2009

Gör det lilla du kan.....

Så har luciasången tonat ut och ljusen
är utblåsta. Den här helgen har det firats
Lucia överallt. En del började redan i fredags
och en del sparade sin fest till idag.
Och jag tror att de flesta av oss har fått
smaka på lussebullar trots att saffranen var så dyr.
I Vike missionshus firades luciafest igår.
Jag har inget att berätta om detta eftersom
jag var på andra festligheter då.
~~~~~~~
Lucia var ju en ung kvinna som gick runt till
de fattiga och ensamma och bjöd på något att äta.
(Inte tror jag de var saffransbullar och pepparkakor)
Vad gör jag för de som behöver hjälp eller uppmuntran?!
Ja, de tankarna kommer så här års när alla
ska vara glada och tindra med ögonen.
Det är lätt att man känner vanmakt och
otillräcklighet.
Vad gör det för nytta det lilla jag gör?
~~~~~~~~
En turist gick utefter en lång sandstrand.
Det hade varit storm på natten och massor
av sjöstjärnor hade spolats upp på land.
Lite längre bort fick han se en man som plockade
upp sjöstjärnor och kastade dom i vattnet.
Turisten gick fram till mannen och sa:
-Vad håller du på med?
Mannen svarar: Dessa sjöstjärnor kommer att dö
om dom för ligga kvar här på stranden.
- Här finns ju massor av sjöstjärnor som kommer
att dö så vad gör det för skillnad om du kastar i några?
Mannen böjde sig ner, tog upp en sjöstjärna
höll fram den och sa:
- För den här gör det skillnad.
~~~~~~~~
Det lilla du eller jag gör kan göra skillnad för någon.

Inga kommentarer: