lördag 6 mars 2010

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra...

När jag var liten gick jag i söndagsskola.
Det gjorde de flesta barn på den tiden.
Vi hörde till Elofstorps-kretsen men eftersom
min pappa var söndagsskollärare i Klippan
så följde vi, min syster och jag, med honom dit.
Målarbilder, kollektpeng, den blå sångboken
med fåglar på, minnesverser, den bockande
negerpojken........ja, ni känner igen det ni
som gått i söndagsskola.
~~~~~~
Tiderna förändras och så också kyrkornas
verksamhet. Många församlingar har sin
barnverksamhet på andra dagar än söndagar
om det ens finns något för förskoleåldern.
Så även i vår församling.
Men nu har det blivit ändring på detta!
Nu har Söndagsträffen startat.
Elin Kihlström, Carola Andersson och Annika Kruse
går i ledningen för detta.
Barnen är med i början av Gudstjänsten
och förflyttar sig sen till lilla salen där
de fortsätter sin gemenskap.
Sedan fikar vi alla tillsammans.
Förhoppningsvis blir det lite roligare för
barnen att följa med till missionshuset.
För oss "gamlingar" blir det uppiggande
att få se barn och småbarnsföräldrar.
~~~~~~~~
I torsdags begravdes min pappa.
Minnesstunden hade vi i Klippan,
just det missionshuset där jag gick i
söndagsskola och pappa var lärare.
När man blev 12-13 år så fick man bibel,
och oftast så slutade man sen.
I bibeln skrevs en minnesvers.
I min bibel har pappa skrivit:
" Jag vill lära dig och undervisa dig
om den väg du skall vandra,
jag vill giva dig råd
och låta mitt öga vaka över dig".
Alla föräldrar, vilket man är kristen eller ej,
vill väl sina barns bästa.
Man vill rusta dom för livet och ge dom goda råd.
Vill man dessutom att dom ska komma
med i den kristna gemenskapen måste vi
visa på den vägen och göra den lättillgänglig.
Det är där Söndagsträffen kommer in......

Inga kommentarer: