söndag 28 mars 2010

Palmsöndagen

Temat för dagens gudstjänst var
"Vägen till korset."
Luk.19:28-40
Vi fick höra berättelsen om när Jesus
red in i Jerusalem.
Han skickade iväg ett par av sina lärjungar
för att hämta en åsna.
Ridande på detta arbetsdjur blev han hyllad
av folket som lade palmblad och mantlar
på vägen.
Vad som senare hände vet vi men jag har
svårt för att riktigt ta in det och fatta
vidden av det.
~~~~~~~
Elin Kihlström sjöng för oss.
Ljuset i tunneln..... När jag åkte till jobbet i fredags tog jag först en sväng till torget och köpte lite blommor. Bl.a. köpte jag ett par krukor med påskliljor för att pynta borden med på förskolan. Så vid maten kikade Gustav på mig genom blommorna och sa: "Marianne, jag kan se dig i tunneln." Jag fick huka mig lite och där mellan påskliljeblad och stjälkar kunde vi se varandra. Där i "tunneln" möttes våra blickar och vi blev båda glada av att bli sedda. Ibland räcker ett leende för att det ska spridas ljus runt oss. Att någon ser mig och att jag blir bekräftad. Man kan känna sig maktlös när det pratas om ensamhet och "mörka tunnlar". Men en kruka påskliljor och några pigga ögon lyste i alla fall upp dagen för mig och Gustav. Sååååå... "Om du möter någon utan ett leende ge honom/henne ett av dina"

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Marianne. Nu tror jag att jag kan lämna en kommentar:)

Tack för en jättefin blogg som berör med både glada och ibland väldigt känslomässiga ämnen. Jag har inte hunnit läsa allt men en del.

Grattis på ett årsdagen!

Jag tycker det känns kul att man nu kan följa församlingen jag tillhör genom att läsa på nätet.

Håller förövrigt med om att påskens budskap är så kraftigt att man knappt kan ta det till sig. Jag ber en tacksägelse bön över att jag får vara i Guds familj ändå:)

Kram på dig. /Simon K